Hoofdstuk 4.5
Handmatige werkstations en magazijnverkeer
Dit gedeelte richt zich op veiligheidsuitdagingen op werkplekken en in gedeelde verkeerszones binnen magazijnen. U leert over veelvoorkomende risicoscenario's met bemande trucks, geautomatiseerde voertuigen en voetgangersverkeer en ontdekt effectieve strategieën om ongevallen te verminderen door middel van fysieke barrières, valbeveiliging en gestructureerde scheiding van mensen en machines.
Veiligheidsrisico's in gedeelde verkeerszones
Magazijnen, zelfs als ze sterk geautomatiseerd zijn, hebben waarschijnlijk nog steeds enkele werkstations voor het verzamelen en verpakken van bestellingen. Deze worden steeds vaker rechtstreeks gekoppeld aan automatische systemen en voertuigen.
AGV's en IMR's maken het verkeer in wezen veiliger dankzij hun aanwezigheidssensoren. Maar in de meeste magazijnen zijn bemande industriële trucks nog steeds een vertrouwd beeld en mengen ze zich vaak tussen geautomatiseerde voertuigen en voetgangers.
Dit leidt samen tot aanzienlijke ongevallenrisico's. Recente statistieken tonen aan dat, hoewel de cijfers langzaam dalen, er nog steeds duizenden ongevallen met industriële trucks per jaar plaatsvinden, waarvan sommige met dodelijke afloop.

Risicovolle zones in magazijnen met gemengd verkeer
Werkplekken en intern verkeer brengen risico's met zich mee, met name op de volgende gebieden en in de volgende situaties:
- In- en uitgangen van automatische machines die gekoppeld zijn aan werkstations
- Gevaren van beknelling, afschuiving en intrekken door bewegende onderdelen van machines en ladingen.
- Verkeer van bemande industriële trucks in de buurt van werkstations
- Botsingen met werknemers, vooral in brownfield-toepassingen met ernstige ruimtebeperkingen.
- Impact en beknelling door omvallende ladingen.
- Orderverzamelstations (goederen naar persoon, persoon naar goederen)
- Diverse gevaren van vaste automatiseringssystemen.
- Resterende risico's van AGV's en IMR's en hun aanvullende verwerkingssystemen.
- Vermenging van voetgangers- en voertuigverkeer (zowel autonoom als bemand)
- Botsingen.
- Werkplekken op hoogte in installaties met meerdere niveaus
- Valgevaar.

Veiligheidsmaatregelen voor magazijnruimtes met gemengd verkeer
De oplossingen voor veiligheid in AGV- en IMR-toepassingen zijn al besproken in het gedeelte ‘Mobiele autonome machines’ hierboven, die voor veiligheid van in- en uitgangen in het gedeelte ‘Vaste automatiseringssystemen’.
Toepassing van het gebiedsconcept dat wordt aangemoedigd door EN 619 zal leiden tot verbeterde veiligheid op werkplekken in de buurt van transportsystemen (zie paragraaf “Transportsystemen”). Maar wat kan er worden gedaan om de algemene verkeersveiligheid te vergroten?
Gebruik:
- Voetgangersbarrières met zelfsluitende poorten om...
- ...loopbruggen van gangpaden die bedoeld zijn voor voertuigverkeer; dit is een goed idee, zelfs als de voertuigen (voornamelijk) autonoom zijn, omdat het de interferentie door mensen vermindert en daarmee de efficiëntie verbetert.
- ...werkplekken in de buurt van verkeersbanen of drukke gebieden; voeg bescherming tegen botsingen toe in de buurt van de vloer om ervoor te zorgen dat werknemers niet door voertuigen kunnen worden geraakt.
- Impactbarrières...
- ...voor alle soorten gevoelige of kostbare apparatuur, langs de omtrek van het gebouw en ter bescherming van rekken.
- Valbeveiliging in de vorm van...
- ...veiligheidsleuningen op werkplatforms die meer dan 500 mm boven de vloer uitsteken.
- ...veiligheidshekken met leuningen op mezzanines, voetpaden en werkplatforms die toegang bieden tot gevaarlijke geautomatiseerde systemen.
